تعمیر موتور یخچال

پیش از پرداختن به سرویس‌های تخصصی مرتبط با تعمیر موتور یخچال بد نیست نگاهی به ساختار این بخش از دستگاه و عملکرد آن داشته باشیم. موتور یخچال یا همان کمپرسور، مجموعه ای متشکل از پیستون، میلنگ و ‌سوپاپ‌ها است که با انجام فرآیندهایی چرخه سرمازایی یخچال را کامل می‌کند. در موتور یخچال، میلنگ با چرخش دورانی خود سبب بالا و پایین رفتن پیستون ها می‌گردد.

 

حرکت پیستون ها نیز سبب باز و بسته شدن متناوب سوپاپ ها شده و کمک می‌کند تا گاز درون لوله ها و همچنین سیلندرها به جریان درآید. بدیهی است در صورت خرابی کمپرسور – یا همان موتور یخچال- عملکرد یخچال و توان برودتی آن با اشکال مواجه می‌شود. متأسفانه تعمیر موتور یخچال ، جزو سرویس‌های هزینه‌بر است و تضمین چندانی هم برای وجود ندارد. با این به دلیل قیمت بالای موتور، بسیاری از کاربران ترجیج می‌دهند شانس خود را برای تعمیر کمپرسور امتحان کنند.


 

عیب‌یابی و تعمیر موتور یخچال

در صورتی که احتمال می‌دهید اشکالاتی در موتور یخچال مورد استفاده‌تان به وجود آمده است می‌توانید با تست و بررسی بخش‌هایی از یخچال، از بروز خرابی در موتور مطمئن گردید. بخش‌ها و مواردی که می‌بایست برای اطمینان از این موضوع تست شوند، عبارتند از:

 

کار کردن یا نکردن فن خنک‌کننده یخچال فریزر، درجه برودت یخچال و پایین بودن درجه خنکی یخچال و در نهایت میزان سر و صدای ایجاد شده توسط موتور یخچال. توصیه می‌شود در صورت مشاهده این موارد در یخچال خویش، با کارشناسان مرکز تعمیرات یخچال تماس گرفته و درخواست خود مبنی بر نیاز به سرویس‌های تخصصی مرتبط با تعمیر و تعویض موتور یخچال را دریافت نمایید.

  

 

تعویض موتور یخچال

تعویض موتور یخچال ، در صورت وجود اشکال مکانیکی و فشار مثبت در سیستم، به روش زیر انجام می‌شود:

 

موتور جدیدی تهیه می‌شود و لوله پروسس و شیر پروسس بر روی آن نصب می‌گردد (در صورت نیاز) و در انتهای لوله، درپوش گذاشته می‌شود و عملیات تخلیه مبرد انجام می‌شود.

موتور یخچال که دچار خرابی شده است، برداشته می‌شود (به وسیله لوله‌بر، لوله های متصل به موتور در فاصله 25 میلیمتری از لوله های اصلی موتور بریده می‌شود. درپوش بر روی لوله‌های موتور گذاشته می‌شود)

از طریق لوله ساکشن و لوله ورودی کندانسور، نیتروژن خشک به داخل سیستم دمیده می‌شود.

درایر یا فیلتر کثیف، از خروجی کندانسور جدا می‌شود. در حین جداسازی (که توسط شعله انجام می‌شود)، نیتروژن خشک به داخل سیستم دمیده می‌شود تا از طریق درایر خارج گردد.

در این مرحله از تعویض موتور یخچال ، محل اتصال با دقت تمیز می‌شود به صورتی‌که مواد زائد وارد سیستم نشود.

در این مرحله موتور جدید یخچال و درایر جدید نصب می‌گردد. در ادامه سیستم وکیوم می‌گردد و در ادامه شارژ می‌‌شود.


منبع: مرکز سخت افزار ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.